De projecten

New Haven

Op de kop van de Westhavenkade, rondom Chinees restaurant China Garden, wordt de ontwikkeling New Haven gerealiseerd. Deze ontwikkeling op de hoek van de Westhavenkade en de Maasboulevard voorziet in een wijziging van bedrijfshuisvesting naar wonen. De bestaande bedrijfsgebouwen worden gesloopt. Hiervoor in de plaats komen nieuwe woongebouwen met ongeveer 78 appartementen.

De toekomstige bewoners krijgen uitzicht op de rivier, de kades of op het groene binnengebied en wonen straks nabij metrostation Vlaardingen Centrum. De ontwikkeling zorgt voor een aantrekkelijk en robuust gebied. Bemog is de ontwikkelaar.

Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan voor het gebied Maasboulevard-Westhavenkade (locatie Pietersen) is door de gemeenteraad vastgesteld op 13 oktober 2022. Tegen deze vaststelling is beroep aangetekend. De Raad van State heeft bij dit bestemmingsplan New Haven (Maasboulevard-Westhavenkade), nader onderzoek gevraagd naar geur en geluid van de ernaast gelegen horeca. Dit onderdeel van het huidige bestemmingsplan is aangepast en is ingediend bij de Raad van State voor de einduitspraak.

Oplossing voor hoog water

Wallhout Civil heeft op 26 juni een aangepast ontwerp gepresenteerd voor het tegengaan van het hoge water in de KW-haven en de Buitenhaven. Uit onderzoek van de ingenieurs van Walhout Civil is naar voren gekomen dat in de bodem delen van oude kademuren en constructies van damwanden zijn achtergebleven. In combinatie met de bestaande verankering van de kademuren is geconstateerd dat het aanbrengen van de eerst bedachte hoogwaterkering niet haalbaar is. Het onderheien daarvan, zal de bestaande kademuren verzwakken en is op plaatsen waar materiaal in de boden is achtergebleven niet mogelijk. Hierdoor is gekozen om het eerder bedachte voorstel los te laten.

Keersluis 

Als er in de KW-haven, Eiland van Speyk en rond de Buitenhaven nieuwe woningen en tal van voorzieningen komen. Hoe voorkomen we dan dat de kades blijven onderlopen? Het team van Walhout Civil heeft gezocht naar een alternatieve oplossing. Wat er nu bedacht is, is een sluis van NAP +3.40 meter hoog (ca 1,20 m boven de kades), die in de Buitenhaven komt te liggen. De sluis is altijd open en gaat pas dicht als er sprake is van een hoogwatersituatie. 
Door het toepassen van de sluis komt de hoogwaterkering op zowel de Westhaven- als Oosthavenkade te vervallen. Hiermee blijft het vrij uitzicht op de haven behouden. De groene uitstraling vanuit het schetsontwerp, gemaakt door Posad Maxwan, heeft Walhout Civil behouden in het aangepaste ontwerp.  

Brug

Ter hoogte van de Waterleidingstraat is een brug bedacht voor voetgangers en fietsers. Deze brug ontsluit het gebied grenzend aan de Oosthavenkade en verbindt deze met de Westhavenkade en Maaswijk.  

Vragen 

Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.